I slutet av oktober byter vi bredbandsleverantör från Telia till Bahnhof.

Detta kommer ge hos mycket högre hastigheter, från 250/100 till 1000/1000 Mbit/s, och till ett mycket lägre pris. Månadskostnaden sänks från 184kr till 55kr för varje lägenhet. Avgiften är, liksom tidigare, obligatorisk för alla oavsett om man använder bredbandsuppkopplingen eller inte. 

Här hittar ni information från Bahnhof om bytet, där ni kan beställa en ny router från dem. OBS, det går inte att beställa via hemsidan, utan ni måste ringa deras support.

Er nuvarande Telia router, eller annan router, kommer att fungera även hos Bahnhof. Vi rekommenderar dock att ni beställer en ny från Bahnhof om ni inte redan har en modern wifi 6 router. Wifi 6 är den senaste standarden inom wifi och ger den bästa täckningen samt hastighet för ditt wifi. 

Om ni har några frågor så kontakta Jerry Lundström på lundstrom.jerry@gmail.com.

Uppdateringar

2024-06-10: Datum ändrat från 28 okt till 21 okt pga nyckelpersoners tillgänglighet.

Vanliga frågor och svar

– När sker bytet exakt?

Bytet av leverantör är planerat för den 21 Oktober.

– Kommer bredbandet fungera under tiden?

Nej, bredbandet kommer stängas av när vi tar bort Telias utrustning. Sedan installerar vi Bahnhofs utrustning först i 2an, sedan 4an och sist 6an. Följ sedan anvisningarna från Bahnhof och aktivera ert nya bredband.

– Kan jag beställa router från Bahnhof och använda den innan Oktober?

Ja, det går utmärkt att beställa routern från Bahnhof, eller köpa annan router, redan idag och använda den. Vårt bredband är inte låst på leverantörens utrustning, det är fritt fram att koppla in vad som helst i uttaget.

– Jag har internet via ComHem/Tele2, påverkas jag?

Nej, ComHem/Tele2 är på en annan infrastruktur och påverkas inte.

– Jag har tilläggstjänster från Telia, påverkas jag?

Det beror på vad du har. Nästan alla tjänster från Telia är oberoende av internetleverantör, t ex så kan du använda deras streamingtjänst var som helst. Kontakta Telias kundtjänst för att säkerställa att dina tjänster kommer fortsätta fungera eller om du måste byta ut utrustning.

– Behövs det göras nått hemma hos mig?

Nej, det är endast central utrustning som kommer bytas.